Formgivere

Malwina Kleparska
Malwina Kleparska er en keramisk kunstner og designer hvis arbeid kombinerer skulpturelle former og funksjonelle objekter. Hun jobber primært i sandstein, og bruker tradisjonelle håndbyggeteknikker som kveiling, rulling og klyping. Malwinas siste arbeider fokuserer på hull, der hullet i seg selv blir en fascinerende form i hennes skulpturelle verk.
Hendene er hennes hovedverktøy og ved å etterlate synlige merker av fingertuppene i den myke leiren, ønsker hun å understreke at hver av hennes funksjonelle skulpturer er unike. En livslang lidenskap har formet Malwina til en hengiven keramikkhåndverker. Arbeidet hennes viser en dyp forståelse og verdsettelse for materialet hun fortsetter å utforske og utvikle.
Malwinas keramikk har høstet anerkjennelse gjennom priser og stipender, inkludert The Art and Craft Prize av Plaza Interior Magazine i 2019. Arbeidene hennes har vært utstilt internasjonalt i byer som Milano, Sveits, Paris, Belgia, Stockholm og Gøteborg. Malwina er født og oppvokst i Stockholm, og har bodd og jobbet i Gøteborg siden 2013.
Hendene er hennes hovedverktøy og ved å etterlate synlige merker av fingertuppene i den myke leiren, ønsker hun å understreke at hver av hennes funksjonelle skulpturer er unike. En livslang lidenskap har formet Malwina til en hengiven keramikkhåndverker. Arbeidet hennes viser en dyp forståelse og verdsettelse for materialet hun fortsetter å utforske og utvikle.
Malwinas keramikk har høstet anerkjennelse gjennom priser og stipender, inkludert The Art and Craft Prize av Plaza Interior Magazine i 2019. Arbeidene hennes har vært utstilt internasjonalt i byer som Milano, Sveits, Paris, Belgia, Stockholm og Gøteborg. Malwina er født og oppvokst i Stockholm, og har bodd og jobbet i Gøteborg siden 2013.

Nina Andrea Standerholen
I brukskeramikken legger hun stor vekt på funksjon. All brukskeramikk hun lager er ment å tåle daglig bruk. Det er stillferdig keramikk som ikke nødvendigvis er et blikkfang, men som etter en tids bruk finner sin plass i folks hverdag.
Som en kontrast til dette står de enkeltstående objektene som representerer en mulighet for henne å arbeide med overflaten i leira, eksperimentere med kombinasjoner av materialer og finne ulike teknikker for bearbeiding.
I eget nærmiljø rundt Vinstra finner hun råstoff som skifer, jernmalm og elvesand som hun benytter i og på disse objektene. Det grove uttrykket disse formene får balanseres med kontraster og detaljer av glatte overflater, blanke områder eller felter fremhevet av gull eller platina.
Som en kontrast til dette står de enkeltstående objektene som representerer en mulighet for henne å arbeide med overflaten i leira, eksperimentere med kombinasjoner av materialer og finne ulike teknikker for bearbeiding.
I eget nærmiljø rundt Vinstra finner hun råstoff som skifer, jernmalm og elvesand som hun benytter i og på disse objektene. Det grove uttrykket disse formene får balanseres med kontraster og detaljer av glatte overflater, blanke områder eller felter fremhevet av gull eller platina.

Johanna Nilsson
Johannas største lidenskap er form - å finne perfekte proporsjoner og linjer i balanse. Med solid designutdanning i ryggen, fant hun leire det ideelle mediet for å gi liv til sine visjoner, fordi det gir raske tredimensjonale resultater. Det å lære å dreie kan hvem som helst mestre, men å skape bildet en har i hodet, det krever en helt annen dybde og forståelse.
Etter utdanningen har hun dedikert seg til å jobbe med leire på heltid i Småland. Hun jobber med de teknikker som trengs for å oppnå det resultatet hun søker, men spesielt ligger dreining og virvling hennes hjerte nært. Linjene i Johannas gjenstander er rene, alltid med mål om ro og harmoni. Ingenting overlates til tilfeldighetene - alt formes med kjærlighet.
Etter utdanningen har hun dedikert seg til å jobbe med leire på heltid i Småland. Hun jobber med de teknikker som trengs for å oppnå det resultatet hun søker, men spesielt ligger dreining og virvling hennes hjerte nært. Linjene i Johannas gjenstander er rene, alltid med mål om ro og harmoni. Ingenting overlates til tilfeldighetene - alt formes med kjærlighet.

Josh Roberts
Josh Roberts er designer og kunstner med en lidenskap for å utforske form og materialer. Med en bakgrunn innen kunst og design, har han arbeidet for alt fra tradisjonelle snekkerfirmaer og interiørdesignhus til moderne designbedrifter. Denne reisen, kombinert med studier i kunsthistorie ved Goldsmiths, London, og flere års erfaring med oljemaling, har formet hans unike tilnærming til tredimensjonale kunstformer.
I sitt arbeid med leire og andre materialer har Josh funnet en dyp forbindelse til skulpturkunsten. Over det siste året har han dedikert seg til å skape innovative prototyper, eksperimentere med former og utforske mulighetene i materialer som leire og gips. Hans arbeid gjenspeiler en balanse mellom estetisk skjønnhet og håndverk, med fokus på både materialets historie og dets fremtidige potensiale. Josh skaper kunst som forteller historier, inspirerer og inviterer til refleksjon fra sitt atelier i Bristol.
I sitt arbeid med leire og andre materialer har Josh funnet en dyp forbindelse til skulpturkunsten. Over det siste året har han dedikert seg til å skape innovative prototyper, eksperimentere med former og utforske mulighetene i materialer som leire og gips. Hans arbeid gjenspeiler en balanse mellom estetisk skjønnhet og håndverk, med fokus på både materialets historie og dets fremtidige potensiale. Josh skaper kunst som forteller historier, inspirerer og inviterer til refleksjon fra sitt atelier i Bristol.

Ulla Bang
Keramiker Ulla Bang er kjent for sin vakre, håndbygde steintøyskeramikk. En eldgammel teknikk som bruker enkle verktøy i stedet for en dreieskive. Selve teknikken er grunnleggende, men den gir uendelige muligheter for formen på selve verket.
Kunst og design har alltid vært en del av Ullas liv og kan spores tilbake til familiens bakgrunn. Faren hennes var skulptør fra Royal Academy of Art og jobbet som skulptør, maler og keramiker hele livet. Ulla ble introdusert til leirens verden da datteren hennes fant morfarens gamle dreieskive og ville prøve det. For Ulla var dette et tilfelle av kjærlighet ved første blikk. Å jobbe med leire gjennom et slikt praktisk medium tillot henne å lage en serie av rene, ubegrensede kunstneriske uttrykk.
Hennes kunstverk er organiske og frie, men også presise og detaljerte. Hun liker at kreasjonene hennes utfordrer balansen, er frie og uventede i formen, men alltid avsluttes med en finfokusert og presis toppkant.
Inspirasjonen hennes kommer fra former hun passerer i hverdagen. Det kan være hva som helst - et kunstverk, en bygning eller en kjole; alt som fanger hennes øye og vekker hennes interesse. Hun prøver å holde tankene sine åpne og lar hendene og øynene gjøre jobben. Ulla arbeider kreativt fra sitt atelier i København.
Kunst og design har alltid vært en del av Ullas liv og kan spores tilbake til familiens bakgrunn. Faren hennes var skulptør fra Royal Academy of Art og jobbet som skulptør, maler og keramiker hele livet. Ulla ble introdusert til leirens verden da datteren hennes fant morfarens gamle dreieskive og ville prøve det. For Ulla var dette et tilfelle av kjærlighet ved første blikk. Å jobbe med leire gjennom et slikt praktisk medium tillot henne å lage en serie av rene, ubegrensede kunstneriske uttrykk.
Hennes kunstverk er organiske og frie, men også presise og detaljerte. Hun liker at kreasjonene hennes utfordrer balansen, er frie og uventede i formen, men alltid avsluttes med en finfokusert og presis toppkant.
Inspirasjonen hennes kommer fra former hun passerer i hverdagen. Det kan være hva som helst - et kunstverk, en bygning eller en kjole; alt som fanger hennes øye og vekker hennes interesse. Hun prøver å holde tankene sine åpne og lar hendene og øynene gjøre jobben. Ulla arbeider kreativt fra sitt atelier i København.

Agata Kurzawa
Agata Kurzawa tror på skjønnhet i både form og funksjon. Hennes keramikk er designet for å integreres sømløst i hverdagen, med dempede, naturlige glasurer og organiske teksturer som fremhever leirens iboende skjønnhet. Hvert verk er unikt, med små variasjoner i form, størrelse og farge - et tydelig kjennetegn på håndlaget keramikk.
Basert i Edinburgh, Skottland, startet Agata sin kreative reise som interiørstudent, men oppdaget raskt en dypere lidenskap for å lage funksjonelle keramiske objekter med egne hender. Siden hun begynte med keramikk i 2016, har hun viet seg til å skape bordservise som gir glede i hverdagsøyeblikk og skaper forbindelser rundt måltider.
Gjennom sitt arbeid transformerer Agata leire til vakre, funksjonelle objekter som inspirerer og bringer mennesker sammen. Hennes fokus er på å løfte de små øyeblikkene i livet med keramikk som er både estetisk og praktisk.
Basert i Edinburgh, Skottland, startet Agata sin kreative reise som interiørstudent, men oppdaget raskt en dypere lidenskap for å lage funksjonelle keramiske objekter med egne hender. Siden hun begynte med keramikk i 2016, har hun viet seg til å skape bordservise som gir glede i hverdagsøyeblikk og skaper forbindelser rundt måltider.
Gjennom sitt arbeid transformerer Agata leire til vakre, funksjonelle objekter som inspirerer og bringer mennesker sammen. Hennes fokus er på å løfte de små øyeblikkene i livet med keramikk som er både estetisk og praktisk.

Sissel Wathne
København, 2015. En rask avgjørelse og en flybillett førte til et avgjørende møte med Røros. Livets små tilfeldigheter, og en god porsjon kjærlighet, ville ha det til at de første byggesteinene for Wathne Studio ble lagt her. Ut kom et liv og 9 års virke i den vakre gruvebyen på fjellet.
Wathne Studio har i dag verksted i Sten og Strøms gamle møbelfabrikk på Lillehammer, som hun deler med glasskunstner Kari Mølstad. Et nyetablert verksted med travel daglig håndverksproduksjon av keramikk og glass.
Her utvikler Sissel brukskeramikk og glasurer av lokale råmaterialer, og skaper visuelle fortellinger om særegne landskaper og verdiene i det gamle tradisjonshåndverket.
Wathne Studio har i dag verksted i Sten og Strøms gamle møbelfabrikk på Lillehammer, som hun deler med glasskunstner Kari Mølstad. Et nyetablert verksted med travel daglig håndverksproduksjon av keramikk og glass.
Her utvikler Sissel brukskeramikk og glasurer av lokale råmaterialer, og skaper visuelle fortellinger om særegne landskaper og verdiene i det gamle tradisjonshåndverket.

Flora Fabris
Med røtter i de franske Pyreneene og en oppvekst omgitt av uberørt natur, skaper Flora keramikk som gjenspeiler en dyp forbindelse med jorden. Hennes inspirasjon kommer fra det enkle, det organiske og det uperfekte - preget av filosofien om wabi-sabi.
Hvert verk bærer spor av prosessen, fra vill-leirer og askeglasurer til håndpåførte penselstrøk med naturmaterialer. Gjennom bærekraftige metoder og funksjonelle design ønsker hun å formidle en følelse av jordnær skjønnhet. Hennes unike keramikkverk er laget for å brukes, verdsettes og bringe en tidløs eleganse inn i hverdagen. Flora skaper sine verk i sitt atelier i London.
Hvert verk bærer spor av prosessen, fra vill-leirer og askeglasurer til håndpåførte penselstrøk med naturmaterialer. Gjennom bærekraftige metoder og funksjonelle design ønsker hun å formidle en følelse av jordnær skjønnhet. Hennes unike keramikkverk er laget for å brukes, verdsettes og bringe en tidløs eleganse inn i hverdagen. Flora skaper sine verk i sitt atelier i London.

Joanna Kitchener
Joanna er en keramiker opprinnelig fra Polen, som stolt har kalt Edinburgh i Skottland sitt hjem i over et tiår.
Hennes kjærlighet for keramikk begynte under årene hun bodde og studerte i Japan – en tid som har formet hennes estetiske smak. Hun streber etter å oversette denne japanske innflytelsen inn i verkene hun skaper, med et fokus på å formidle en stilren, tidløs estetikk.
Joanna er lidenskapelig opptatt av å lage gjenstander som er fulle av karakter, men samtidig har en subtil tilstedeværelse. Hun finner skjønnhet i det uperfekte—som synlige sprekker, hakkede kanter, grove teksturer og ujevne farger, som alle gir verkene hennes en egen sjarm.
I sitt arbeid med både funksjonelle og skulpturelle stykker i steingodsleire, benytter Joanna en kombinasjon av dreieteknikk og håndbygde metoder. Ved å omfavne de unike egenskapene til blandede leiretyper, hyller hun ujevne, røffe overflater, som har blitt hennes signaturstil.
Hennes kjærlighet for keramikk begynte under årene hun bodde og studerte i Japan – en tid som har formet hennes estetiske smak. Hun streber etter å oversette denne japanske innflytelsen inn i verkene hun skaper, med et fokus på å formidle en stilren, tidløs estetikk.
Joanna er lidenskapelig opptatt av å lage gjenstander som er fulle av karakter, men samtidig har en subtil tilstedeværelse. Hun finner skjønnhet i det uperfekte—som synlige sprekker, hakkede kanter, grove teksturer og ujevne farger, som alle gir verkene hennes en egen sjarm.
I sitt arbeid med både funksjonelle og skulpturelle stykker i steingodsleire, benytter Joanna en kombinasjon av dreieteknikk og håndbygde metoder. Ved å omfavne de unike egenskapene til blandede leiretyper, hyller hun ujevne, røffe overflater, som har blitt hennes signaturstil.

Caroline Harrius
Caroline Harrius er en keramiker fra Linköping, Sverige, for tiden med base i Stockholm. Hun fullførte en BFA i medium og materialbasert kunst og keramikk ved Kunsthøgskolen i Oslo, etterfulgt av en MFA i keramikk og glass ved Konstfack Universitetet for kunst, håndverk og design i 2020.
I 2023 ble hun tildelt porselensstipendet fra Porsgrunn, en by med lange tradisjoner innen keramisk produksjon. Våren 2024 returnerte hun til Norge for å gjennomføre et tre måneders opphold i Porsgrunn som en del av stipendet.
Caroline kombinerer en solid fagkunnskap med en skarp konseptuell tilnærming til sitt håndverk. Gjennom sine verk stiller hun provoserende spørsmål om hva vi verdsetter som "stor kunst", og hva vi avviser som smakløst eller ubetydelig - særlig sett i lys av historiske kjønnsroller. Hennes masterprosjekt, "The Repulsive Flower" (2020), er en studie av kjønnsroller i keramikkhistorien, og utfordrer våre oppfatninger om hvilke tradisjoner som får leve videre.
Caroline skaper sine kunstverk fra sitt atelier i den ikoniske gamle porselensfabrikken i Gustavsberg, G-studion.
I 2023 ble hun tildelt porselensstipendet fra Porsgrunn, en by med lange tradisjoner innen keramisk produksjon. Våren 2024 returnerte hun til Norge for å gjennomføre et tre måneders opphold i Porsgrunn som en del av stipendet.
Caroline kombinerer en solid fagkunnskap med en skarp konseptuell tilnærming til sitt håndverk. Gjennom sine verk stiller hun provoserende spørsmål om hva vi verdsetter som "stor kunst", og hva vi avviser som smakløst eller ubetydelig - særlig sett i lys av historiske kjønnsroller. Hennes masterprosjekt, "The Repulsive Flower" (2020), er en studie av kjønnsroller i keramikkhistorien, og utfordrer våre oppfatninger om hvilke tradisjoner som får leve videre.
Caroline skaper sine kunstverk fra sitt atelier i den ikoniske gamle porselensfabrikken i Gustavsberg, G-studion.

Lise Herud Braten
Lises primære interesse ligger i å skape svært teksturerte og naturlige, organiske former, med referanser til detaljer i naturen og det urbane miljøet.
Minner fra oppveksten i et røft landskap i Norge informerer både formene og merkene i arbeidet hennes, og gir gjenstandene en følelse av tilhørighet. Mange av gjenstandene starter på dreieskiven, før de blir manipulert, endret og skåret til for å myke opp formen og utseendet, bort fra den perfekte sirkulære formen. Å kombinere ulike teknikker for hver gjenstand resulterer ofte i spontane og uplanlagte former og strukturer. Denne instinktive måten å formgi på, gir et naturlig og ukonstruert uttrykk av et øyeblikk fanget i formens skikkelse.
Ved å bruke en rekke steingods- og porselensleirer, legges hvert stykke lagvis med betinging, oksider, glasurer og naturlig aske, påført på en malerisk og abstrakt måte. Ofte blir gjenstandene brent flere ganger, med nye lag lagt til mellom hver brenning. Den påfølgende effekten av denne behandlingen tilfører gjenstanden en følelse av historie, av tid som har gått, utsatt for og preget av naturens elementer. Det er en følelse av tidløshet og stille skjønnhet dypt inne i hver gjenstand.
Lises arbeid består primært av dekorative og skulpturelle objekter og former, hun bor og arbeider kreativt fra sitt atelier i London. Hennes verk har blitt stilt ut i gallerier i Storbritannia og USA, og finnes i private samlinger i Europa, USA, Asia og Midtøsten.
Minner fra oppveksten i et røft landskap i Norge informerer både formene og merkene i arbeidet hennes, og gir gjenstandene en følelse av tilhørighet. Mange av gjenstandene starter på dreieskiven, før de blir manipulert, endret og skåret til for å myke opp formen og utseendet, bort fra den perfekte sirkulære formen. Å kombinere ulike teknikker for hver gjenstand resulterer ofte i spontane og uplanlagte former og strukturer. Denne instinktive måten å formgi på, gir et naturlig og ukonstruert uttrykk av et øyeblikk fanget i formens skikkelse.
Ved å bruke en rekke steingods- og porselensleirer, legges hvert stykke lagvis med betinging, oksider, glasurer og naturlig aske, påført på en malerisk og abstrakt måte. Ofte blir gjenstandene brent flere ganger, med nye lag lagt til mellom hver brenning. Den påfølgende effekten av denne behandlingen tilfører gjenstanden en følelse av historie, av tid som har gått, utsatt for og preget av naturens elementer. Det er en følelse av tidløshet og stille skjønnhet dypt inne i hver gjenstand.
Lises arbeid består primært av dekorative og skulpturelle objekter og former, hun bor og arbeider kreativt fra sitt atelier i London. Hennes verk har blitt stilt ut i gallerier i Storbritannia og USA, og finnes i private samlinger i Europa, USA, Asia og Midtøsten.

Laura Toledo Martin
Lauras keramikkverk reflekterer hennes minner og erfaringer fra Peru og Spania. Hennes keramikk oversetter disse minnene til unike verk som er laget ved bruk av tradisjonelle teknikker innenfor håndbygging.
Lauras bakgrunn innen arkitektur og kunst påvirker prosessen der hun utvikler sin keramikk, og bringer en følelse av sted inn i hvert verk. Keramikkprosessen begynner ofte med tegning eller maling. Tegningene er observasjoner av steder eller former, som refererer til historiske gjenstander, detaljer i naturen eller bygde omgivelser. Keramikkverkene utvikles deretter med tegningene som referanse, men forandrer seg naturlig gjennom prosessen. Håndbyggingen innebærer en langsom prosess, hvor en dialog mellom tegning, leire, produksjon og minner kan begynne. Det er her verkene tar sin endelige form.
De fleste verkene er laget av steingodsleire. De fokuserer på materialets taktile og romslige kvaliteter og er ofte uglasert på utsiden. Dette avdekker øyeblikk fra produksjonsprosessen, som subtile merker fra verktøy eller håndavtrykk, som viser den prosessdrevne tilnærmingen bak hennes verk.
Laura har funnet et kreativt hjem i Norge og er en del av Snurr, et kollektiv av kreative som jobber med keramikk i Oslo.
Lauras bakgrunn innen arkitektur og kunst påvirker prosessen der hun utvikler sin keramikk, og bringer en følelse av sted inn i hvert verk. Keramikkprosessen begynner ofte med tegning eller maling. Tegningene er observasjoner av steder eller former, som refererer til historiske gjenstander, detaljer i naturen eller bygde omgivelser. Keramikkverkene utvikles deretter med tegningene som referanse, men forandrer seg naturlig gjennom prosessen. Håndbyggingen innebærer en langsom prosess, hvor en dialog mellom tegning, leire, produksjon og minner kan begynne. Det er her verkene tar sin endelige form.
De fleste verkene er laget av steingodsleire. De fokuserer på materialets taktile og romslige kvaliteter og er ofte uglasert på utsiden. Dette avdekker øyeblikk fra produksjonsprosessen, som subtile merker fra verktøy eller håndavtrykk, som viser den prosessdrevne tilnærmingen bak hennes verk.
Laura har funnet et kreativt hjem i Norge og er en del av Snurr, et kollektiv av kreative som jobber med keramikk i Oslo.

Antonia Joubert
Med bakgrunn fra interiørdesign får Antonia Joubert's kreative praksis næring av arkitektur. Etter en en årelang keramikkopplæring i Normandie (Frankrike), ble hun i stand til å forstå dybden av et tradisjonelt håndverk ved å eksperimentere med en rekke tilnærminger. Antonia fant sin egen kreative prosess basert på forskning på leire og glasurer.
Hennes arbeid reflekterer en følsomhet for energien til de naturlige elementene hun bruker. Hun søker å finne en balanse mellom ulike konsistenser der lys og skygge, tomhet og fylde kommer sammen for å skape nye teksturer og overflater. Dette søket avslører uendelige kombinasjoner og rike analyser - Hun bygger en poetisk dialog mellom objektet og rommet det fyller.
Å formidle kunnskap er en integrert del av hennes praksis. Siden 2021 har hun veiledet initieringsverksteder, kurs i keramikkhjulkasting og håndbygging. Hun underviser for tiden ved Plöttjes Studio og Clayers Collective i Berlin.
Hennes arbeid reflekterer en følsomhet for energien til de naturlige elementene hun bruker. Hun søker å finne en balanse mellom ulike konsistenser der lys og skygge, tomhet og fylde kommer sammen for å skape nye teksturer og overflater. Dette søket avslører uendelige kombinasjoner og rike analyser - Hun bygger en poetisk dialog mellom objektet og rommet det fyller.
Å formidle kunnskap er en integrert del av hennes praksis. Siden 2021 har hun veiledet initieringsverksteder, kurs i keramikkhjulkasting og håndbygging. Hun underviser for tiden ved Plöttjes Studio og Clayers Collective i Berlin.