Keramiker Laura Toledo Martin arbeider i skjæringspunktet mellom arkitektur, keramikk og kultur. Hennes kunstneriske praksis er en utforskning av identitet, minner og spiritualitet, sterkt påvirket av hennes spanske og peruanske bakgrunn. Gjennom sitt arbeid ønsker hun å skape en forbindelse mellom materialitet og personlig historie.
Fra arkitektur til keramikk
Laura studerte arkitektur i London og Mendrisio i Sveits, hvor hun brukte mye tid på å observere både bygde og ubebygde omgivelser. Hennes interesse for folkelig historie, materialitet og funksjonalitet utviklet seg gjennom tegning, som ble hennes viktigste verktøy for å tolke rom. Denne tilnærmingen tok hun med seg inn i keramikkens verden, hvor hun nå oversetter romlige observasjoner til fysiske former i leire.
Etter hvert utviklet hun en ny tilnærming til tegning. Ikke bare arkitektur, men også mennesker, objekter og minner fra hennes egen kultur ble sentrale motiver. Hun begynte å tegne minner fra sine reiser til Peru som barn og sin oppvekst i Spania. Samlingen av shell fra Middelhavet, synet av pre-inka seremonielle gjenstander for første gang, og de ikoniske blå-hvite azulejo-flisene fra Andalucia, ble gradvis en del av hennes kunstneriske uttrykk og ledet henne naturlig inn i keramikkens verden.

Hvordan et prosjekt starter
Hennes kreative prosess begynner ofte med en opplevelse eller et objekt som hun har satt dype spor i henne. Noen ganger starter hun med å se på gamle fotografier eller skisser, andre ganger begynner hun rett på med tegning eller maling. Hun arbeider ofte i serier, der hun utforsker ulike variasjoner av en form.
Som arkitekt er hun vant til å jobbe med proporsjoner og skala, noe som gjenspeiles i hennes keramiske verk. Hun tegner ofte formene i full skala eller mindre versjoner for å se hvordan de kan fungere i et rom eller en komposisjon.
Men ikke alle prosjekter starter planlagt. Noen ganger lar hun hånden styre prosessen direkte i studio, og lar intuisjonen bestemme hvordan verkene skal utvikle seg. En friere tilnærming gir rom for spontane oppdagelser og uventede resultater.
Valg av materialer og teknikk
Valget av teknikk avhenger av verkets kompleksitet og form. Hvis hun jobber med en skulptur, foretrekker hun pølseteknikk, da dette gir strukturell stabilitet samtidig som formen kan flyte naturlig. For mindre verk, som kopper, bruker hun ofte klype-teknikk, som lar henne skape intime, håndtilpassede former.
Når det gjelder leire, er hun spesielt tiltrukket av steingods på grunn av dets robuste og teksturerte kvaliteter. Det minner henne om landskapene hun vokste opp med i Sør-Spania - de varme sand fargene fra Middelhavet og de rustrøde jordsmonnene fra fjellene. Hun ser på leirtype som en forlengelse av landskapet, en måte å veve inn sin egen historie i materialet.
Estetisk signatur
Laura Toledo Martin ser sin estetiske signatur som stadig i utvikling. Hennes keramiske verk bygger videre på hennes erfaring med tegning og maling, og det er en pågående dialog mellom visuelle uttrykk i hennes arbeid.
Hun er spesielt fascinert av tidløse former og spor etter menneskelig berøring. Hennes primære teknikk er håndbygging, der hun lar prosessen være en meditativ handling. Dette gir henne mulighet til å oversette tegninger direkte til leire og skape verk med en sterk følelsesmessig dybde.

Gjennom leire fletter hun sammen minner, kultur og estetikk, og lar materialet bli en bro mellom fortid og nåtid. Hennes keramiske verk er en refleksjon av hennes egen identitet, der hver form og overflate bærer med seg et stykke av historien hun ønsker å fortelle.